Saturday, June 21, 2008

Harga baru minyak amat membebankan rakyat

Dengan serta-merta YAB PM Malaysia yang 'disayangi' telah membuat kejutan kepada rakyat iaitu menaikkan harga baru petrol dari rm 1.98 kepada rm 2.70 iaitu peningkatan sebanyak 40% atau naik melonjak 0.72 sen seliter. Manakala harga diesel dari rm 1.52 kepada rm rm 2.52 peningkatan sebanyak rm 1. Peningkatan harga baru bahan bakar ini amat mengecewakan semua pihak dan tidak boleh diterima kerana begitu membebankan para pengguna yang rata-ratanya rakyat malaysia yang berpendapatan sederhana dan rendah.
Luka kekecewaan rakyat yang belum reda selepas PM yang 'disayang' sebelum ini telah mengumumkan kenaikan harga minyak sebanyak 0.30 sen pada tahun 2006 telah menaburkan garam keatas luka tersebut sekali lagi.
Implikasinya, akibat kenaikan harga minyak yang melonjak ini menyebabkan rakyat ditekan dengan kenaikan harga barangan keperluan asas. Tindakan yang begitu tidak wajar telah diambil oleh PM yang 'disayang' bersama kabinet2 dan juak2 BNBBC telah menyebabkan ramai rakyat menderita kerana peningkatan harga petrol ini.
kesimpulannya, tindakan ini telah mengakibatkan kemerosotan sistem kehidupan rakyat yang selama ini telah pun tertindas dan tertekan.

No comments: